REKLAMBIBELN

av Christer Wiklander och Jack Hansen

BOKEN ÄR SLUTSÅLD.

reklambibeln_jack hansen christer wiklander.png

"Ibland kör vi fast. Ibland behöver vi lite inspiration för att gå vidare med tankar och funderingar. Till absoluta favoriter hör Reklambibeln." - Elwira Kotowska

Den här boken bläddrar jag varsamt i, och jag injicerar långsamt vartenda ord där in i mitt blodomlopp. I Reklambibeln finns sanningar och citat från reklamens stora. Vi snackar Bill Bernbach, David Ogilvy och Leo Burnett. Och vi pratar svenska inspirationskällor som Sören Blanking, Leon Nordin, Jan Cederquist och Anna Qvennerstedt. Det finns bara en hake för dig som vill köpa boken: den går inte att få tag på. Den är hopplöst slutsåld.

- Mattias Åkerberg, Please Copy Me

Fakta:

Reklambibeln (Gamla Testamentet) / nedtecknat och uppsnappat, bevingat och förfluget om reklam, marknadsföring, kommunikation och kreativitet av Christer Wiklander och Jack Hansen ; [illustrationer: Fredrik Lundwall och Christophe Jourdan] Wiklander, Christer, 1944- (redaktör/utgivare) Hansen, Jack, 1969- (redaktör/utgivare) Lundwall, Fredrik (illustratör) Jourdan, Christophe (illustratör) ISBN 91-975089-4-2 (spiralh) Stockholm : Redaktionen Stefan Ekberg AB, [2004] Svenska 250 s.

Recensioner:

"Den har hjälpt mig med att förgylla en copywriters fläckvis gråa vardag. Gett mig tröst och ny inspiration vid akut skrivkramp. Du vet att du inte kommer att gå till historien, som den enda copyn med fläckvis skrivkramp. Dessutom blir du peppad av alla ordälskande själsfränder. Delad kramp är halv kramp! Delad glädje är dubbel glädje!" - Else Ingvarsdotter Bernhardsson, Bläckfisken Textbyrå

"Reklambibeln ger inspiration och får mig att tänka utanför ramarna. den är kort och koncis, indelad i olika områden och innehåller många glimtar. Verkligen en bibel att bläddra i. Det här är en bok jag rekommenderar till den som vill lyfta ögonen från skärmen och bryta av någon minut eller två med ett härligt citat som ger förnyad inspiration." - Jeanette Kinding, Autodesk AB

"I tio år har branschen sagt att ´Vem behöver en copywriter som kan skriva som Oscar Wilde nu när alla kan rappa?´ Reklambibeln ger en välbehövlig påminnelse om den sprängkraft som finns i orden, när de används rätt." - Hasse Rudberg, art director

"Reklambibeln gör historien levande på ett inspirerande sätt. Svensk reklamhistoria är rik och klok. Boken kan tjäna som inspiration till dem som själva vill skapa sin historia. Tack ni som skapat historien och ni som förevigar den i bokform." - Stefan Engeseth, Detective Marketing

"Jag var igår på Posten och hämtade mitt ex av Reklambibeln. Det förstörde hela min kväll. Jag var egentligen tvungen att jobba, men blev fast i alla roliga och lärorika citat. Så det som skulle varit kvällsarbete blev nu nattarbete."- Per Hyberg, copywriter, Stockholm

"Det bästa med Reklambibeln är att den så tydligt visar att ingenting är nytt under solen. Bokens första citat är detta: "Jag förvånas alltid över att se hur många produkter det finns på marknaden som jag inte behöver." Vem sa det? Jo, Sokrates 390 f. Kr." - Signaturen Sus i Resumé

"Läs den inte! Nu har jag läst alla citat i Reklambibeln och en sak är säker: Ni andra ska låta bli att köpa den. Jag vill ha de här citaten för mig själv. Mina föreläsningsöppningar, PowerPointprezzar och införsäljningsfraser kommer aldrig att vara lika dåliga som förut." - Stefan Lind i Resumé

"Härlig bok! Den kan man bläddra och läsa i hur mycket som helst!" - Annika Olsson, copywriter, Preera, Göteborg

"Jag har ömsom hummat igenkännande, imponerats och skrattat mig fördärvat. Framförallt har jag fått en hel del nya idéer. Reklambibeln är ett måste för varje marknadsförare och copywriter." - Anita Björkman, copywriter, Stockholm

Om boken:

Reklambibeln är en citat-, inspirations- och historiebok - med en uppsjö av välformulerade åsikter, tankar och minnen värda att bevara och lära av. Men framförallt är de över 700 citaten en unik samling handfasta råd om försäljning och marknadsföring. Kort sagt: Sådant som kan ge framtida generationer reklammakare rötter och vingar.

Reklambibeln innehåller sanningar och skrönor från pionjärer som Aristoteles, Bill Bernbach och David Ogilvy till evangelister som Leon Nordin och Ingvar Kamprad och nutida missionärer som Ingebrigt Steen Jensen, S-O Bodenfors och Anna Qvennerstedt. Alla med det gemensamt att de tycker kommunikation är viktigt.

I Reklambibeln avslöjar våra mest kända byråledare, reklamstrateger och kreatörer hur de tänker och arbetar. Här finns nedtecknat och uppsnappat om kreativitet och påhittighet, att bygga varumärken, driva företag och - allt det där du inte får lära dig på Handelshögskolan. Det gör Reklambibeln till en användbar uppslagsbok OCH en modern historiebok OCH en arbetsbesparande knyckebok OCH en upplyftande inspirationsbok OCH en perfekt presentbok till både kunder och medarbetare.

Citaten är samlade och sorterade av Christer Wiklander och Jack Hansen. Christer har varit kompanjon och kollega med reklamlegender som Leon Nordin och Jan Cederquist och jobbar sedan 1998 som svensk copywriter för Londonbyrån Bartle, Bogle, Hegarty. Jack driver Copywriter.se och skriver bl a för BBDO-byrån Otto Stockholm. Han är utbildad journalist och lärare har publicerat en bok om hur företagare kan bli bättre på att skriva reklamtexter - själv ("Konsten att skriva så dina kunder vill köpa"). Tillsammans har Christer och Jack hållit en serie uppmärksammade Mästarmöten med tolv av Sveriges främsta reklammakare genom tiderna.

Innehåll i Reklambibeln:

• Rötter och vingar Om reklamen i ett historiskt perspektiv.

• I´ve got a great gimmick: Let´s tell the truth Om lögn och sanning i reklamen.

• I begynnelsen var Volkswagen Om Doyle Dane Bernbach och den kreativa revolutionen.

• The british are coming! Om hur den kreativa revolutionen spred sig.

• Definitiva definitioner

• Leonismer och åfan-ismer Sagt av och om Leon Nordin

• Idéer, fantasi, påhittighet, kreativitet och kreatörer

• Hur du själv värper dina guldägg

• Sex, spex och naket Om sex och humor i reklamen eller -- brist på.

• Från brandtal till branding Om att byggga varumärken och varför vi går till jobbet.

• Är mindre mer? Om att skriva kort, helst inte alls.