Alla svenska copywriters härmar Jan Cederquist (1936-2009)

BOKEN "ORD TILL SALU" / JAN CEDERQUISTS INLEDANDE KAPITEL OM HUR HAN SITTER VID SIN SKRIVMASKIN OCH SKAPAR ANNONSTEXTER, FICK MIG OCH EN HEL GENERATION REKLAMSTUDENTER ATT FLYTTA RIBBAN HÖGRE UPP.

BOKEN "ORD TILL SALU" / JAN CEDERQUISTS INLEDANDE KAPITEL OM HUR HAN SITTER VID SIN SKRIVMASKIN OCH SKAPAR ANNONSTEXTER, FICK MIG OCH EN HEL GENERATION REKLAMSTUDENTER ATT FLYTTA RIBBAN HÖGRE UPP.

Läste häromdagen den igen, favvoboken "Slumpen är ingen tillfällighet" (Lästips om du missat). Går sedan idag igenom äldre artiklar och inlägg, och hittade mina korta tankar med anledning av Jan Cederquists alldeles för tidiga bortgång 2009. Helt oplanerat. Ler. Janne hade verkligen rätt om det här med synkronicitet. Det har hunnit gå sex år, men jag vill behålla mina spontana saknadrader här på bloggen, så jag återpublicerar härmed detta, för som jag skrev på LinkedIn nyss; Vi får aldrig glömma den gode Jan Cederquist. 

  • Jan C. Dina idéer, texter och kärlek till bokstäver, ord och marknadsföring har satt sådana spår att det inte finns en copywriter i Sverige som inte suttit med dina annonser framför ögonen och försökt få till samma flyt och övertygande övertygelse.
  • Rubrikerna, kampanjerna, nyskapandet, det var en njutning att slå upp sidan 3 i Dagens Nyheter när klassiker som "Du blir vad du äter" och "Statens Genvägar" presenterades. Och allt alltid med mänsklighet, vänlighet och nyfikenhet bakom varje formulering. Arbmans, Hall & Cederquist och sedan ditt frilanseri (fast du tagit pension). När jag och Daniel Vaccino var hemma hos dig på lunch visade du en helsida du gjort ideellt för Hjärnfonden. Du var märkbart stolt över den. Med all rätt. Tror att det är den bästa text jag läst av allt du skrivit. Jag föll pladask för den. Den med :) Glasklar copy, rakt på sak och underfundigt på en och samma gång med handen i läsarens hand hela vägen från första ordet till sista raden.
  • Dessutom: Du var en musikälskande musiker som spelade efter mottot "It don't mean a thing if it ain't got that swing". Samma energites som fanns i din penna när alla de där underbara annonserna skrevs. Och du, giggen på klassiska Rabarber med dina jazzvänner (Dick Nilson, miss you) var fantastiska. Tack. Hoppas att de finns kvar på cd. Du ska veta att jag var rörd när du, Dick och bandet tackade ja till att spela Ted Gärdestads låt Satellit live när vi hade inflyttningsfest på det alltför stora kontoret på Döbelnsgatan. Kanonkväll.
  • Mästarmötet-föreläsningarna i Malmö, Göteborg, Stockholm. Vilket äventyr! Janne … jag minns att du bad om en (1) stor stark vid måltiden innan kvällen och lite mörk choklad minuterna före berättarshowen startade. Så eget. Så vackert. Precis som hela din resa på Jorden. Ja, jag var ett fän. Och är det för alltid. Ditt lugn och din kärlek kommer jag aldrig att hitta. Inte heller din talang. Men det är ju därför man har idoler, eller hur. Stor varm kram till din familj och närmaste.
  • Återigen, Jan.  Ett tack. Men inte ett farväl. Tack för all inspiration och vänskap du gav till så många. Aldrig ett utropstecken mer i livet, jag lovar. Ses i Himlen, Mr Tao.

Till sist. Alla reklamare och journalister därute: Hedra Jan Cederquist genom att INTE stava hans efternamn fel. Han gillade det inte. U är u och inte v.

Och ett PS: Grattis till alla som fick delta i Jans magiska kurs 2003 hos Copywriterbyrån Satellit. Ni fick inte bara lära er att skriva bättre texter. Ni fick en djup inblick i hur man blir lycklig. Jag är avundsjuk, jag deltog inte ...

PS 2: Tycker att alla som verkligen kände Jan Cederquist ska hjälpa till att bygga ut Wikipedia-artikeln om Janne. Den behöver mer bröd. Jan skröt aldrig, han bad aldrig om att få synas, han bara va en god människa som ville hjälpa andra till ett bättre liv. Men han är definitivt värd en längre wikitext än den som är där nu.

Jan Cederquist 1936-2009 RIP
Jan Cederquist 1936-2009 RIP