7 råd till dig som vill starta webbshop och butik på internet

Internetshopping är inte en trend, men med det sagt är det samtidigt den största trenden just nu. Om du har något du vill sälja kan du vara igång på ett par dagar. Kostnaden för att slå upp dörrarna är minimal (vi snackar ett par tusenlappar initialt, exklusive varulager) vilket gör e-handel till det perfekta första företagandet för alla som vill bli sin egen.

För en del blir webbshoppen ett komplement till en redan öppen business. För andra blir det den enda säljkanalen man satsar på. Men att kicka loss och starta en webbshop kräver sin noggranna person. Det tar tid, det behövs energi, kunskap och du behöver ha talang för omtanke om människor (lyssna, se, gör glada) – precis samma krav som om du öppnar en vanlig butik.

Varsågod, här är 7 måsten för dig som vill komma igång. Gör hemläxan nu!

1. AFFÄRSPLAN
Affärsplan låter svårt och som ett fint ord, men det handlar egentligen bara om planering, smarta tankar och beslut om vilken väg man ska färdas och fajtas på. Du måste ha en affärsplan. Det betyder att du måste ha en strategi. En huvudstrategi. Vad är speciellt med din e-butik? Vilka är era fördelar jämfört med konkurrenterna? Hur ska produktutbudet se ut? Vilka prisnivåer ska ni hålla? Vilken höjd på servicen ska ni leverera till kunderna? Kort sagt: Vilka är ni, vad erbjuder ni, varför ska man handla hos er och hur ska ni få människor att fortsätta handla hos er?

2. TEKNIKVAL
Undersök innan du köper, hyr eller bestämmer dig. Det finns idag massor med lösningar för den som vill starta en webbshop. Mängder med e-handelsplattformar som lockar och väntar på din startup. Och det kryllar bokstavligen av byråer, konsulter, lagerhotell, fraktbolag, betaltjänster, packföretag och logistikpartners som vill hjälpa till. Men de tar betalt och det kostar för dig. Men det blir oftast lönsamt att delegera och inte göra allt själv. Bara då kan du ta nästa steg. Växa. Utvecklas. Hinna med sälj och marknadsföring. Så gör ett genomtänkt och klokt val av teknikleverantör. Framtidssäkra!

3. PERSONLIGA EGENSKAPER
Do you have what it takes, hör man ofta i idrottsvärlden. Jag tycker frågan passar in på onlineföretagande också. Är det här du: Drivande, empatisk, lyhörd, affärsintresserad, retorisk & främst godhjärtad? Bra! Då kommer du att lyckas så länge du inte ger upp för tidigt (det klassiska misstaget, att inte ha tålamod och att backa när de första riktiga utmaningarna dyker upp).

4. UTSEENDE OCH NAVIGERING
Majoriteten av internetbutiker som det funkar för och som byggt upp en stor verksamhet har varit duktiga på att designa, formge och skapa en speciell känsla i sin butik. En känsla av nyheter, spänning, shoppinglust, trivsel, mys, erbjudanden och smidig navigering. Utseende på butiken är superavgörande, det är det. Namnet likaså. Domänadressen ska vara tokprio, acceptera bara det ni verkligen tror på och som ni testat på målgruppen. Ni kan inte byta namn om ni efter lansering ångrar er. Hitta rätt form och former, alltså. Och se till att kunderna inte kan gå vilse på sajten. Val av produkter blir även något som sätter känslan direkt. När en kund kommer in på butiken för första gången måste de genast känna av rätt vibbar och känna sig hemma:

“ – Vilken sorts butik är det här?”

“– Aha, jag fattar, kul, snyggt, jag tittar runt. Oj, se där, vad bra, ett erbjudande om 10 % rabatt om jag signar upp för ett nyhetsbrev, ja, men det kan jag göra, de verkar ju seriösa och ha prylar jag gillar.”

5. SMIDIGA FLEXIBLA BETALNINGAR
Kunden vill och ska betala, men gör det bara om de känner sig trygga, säkra och får välja betalsätt. Du behöver en partner inom det som fint kallas betalväxel, som är som en digital pengahanteringsmellanhand för dig och kunden. Betalväxeln gör det möjligt att erbjuda kortköp, faktura och andra betallösningar. Exempel på betalväxlar är Klarna, Dibs, Payex, Payson och Nets. Googla, läs på, testa och jämför priser.

6. MARKNADSFÖRING OCH SÄLJ
De två orden känner du redan, så vi kan egentligen översätta dem till ett nytt som är: KONVERTERING. Ditt liv och din vardag som e-handlare kommer nämligen handla mest och mycket om just detta ord: Konvertering; som betyder att skapa trafik till din sajt, göra den känd och få nya besökare att bli kunder direkt eller längre fram. Kort sagt, generera action och köp. När du får ett resultat av dina insatser, det kan vara ett klick, ett köp, en anmälan till nyhetsbrevet, då är det konvertering.

Målet för dig är att ständigt öka konverteringssiffrorna. På allt. Marknadsföring, försäljning, kundrekrytering, återbesök, nyhetsbrevsklick, ROI på din annonsering, med mera med flera. Genom smart reklam, bra skött googletaktik och en budget som räcker för att höras och synas på sociala medier som Facebook, då växer din butik. Ett av de mest effektiva och idag lite underskattade gerillareklamdragen du kan göra är att etablera en relation med bloggare som har många läsare och få dem att i någon form av överenskommelse skriva om dina produkter. Gör det.

7. OFFENTLIGHETSPRINCIPEN
Shoppare online vill veta vem de handlar av och vem de lämnar ut sitt kontokortsnummer till. I dessa tider av hård konkurrens om kunderna och krig om trafiken är det avgörande att du skapar och får förtroende hos och av dina kunder och besökare. Var offentlig och tillgänglig! Se till så du och dina medarbetare och samarbetspartners syns. Lägg upp loggor, bilder, namn, kontaktuppgifter, telefonnummer, svara när det ringer, håll koll på mejllådorna och var snabba med svar. Kommunicera. Var glad. Var snäll. Ge kärlek. Ge trygghet. Få respekt och inköp.